Startsida

måndag 7 november 2011

Från hård till folklig (2008)



OK, jag är väl inte så där uppdaterad på musiken de senaste decennierna, och i all synnerhet inte på hårdrock, men Ritchie Blackmore har man ju hört talas om (Smoke on the Water!). När jag läste om att han sadlat om till folkrock blev jag lite nyfiken, och efter att ha "lyssnat ikapp" lite blev jag rätt förtjust, inte minst på grund av sångerskan Candice. Kanske kan man säga att Blackmore´s night (som de heter) påminner lite om Nordman, men mjukare, inte minst tack vare Candices behagliga stämma. (Vi som har varit med ett tag kanske även får den gamla folkpopvågen med Steeleye Span, Albion Band m.fl. i tankarna?) Den här låten med Blackmore´s night som jag fastnat för lite extra heter Village Lanterne. Hoppas att fler gillar den, trots att videon är lite töntig och ljudet inte klockrent...

(Ursprungligen publ. på Tjavvel 26 juni 2008)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar