Startsida

lördag 18 februari 2012

Tredje gången gillt!


Max Raabe & Palast Orchester: "Just one of Those Things"


Bläddrade igenom TV-programmet för i kväll och hajade till när jag fick se att TV2 sänder den utsålda showen "Tredje gången gillt" från New York med Max Raabe och hans orkester. Jag har bara sett en halv konsert med Max Raabe på TV förut, och då blev jag överförtjust! Och jag var inte ensam, SvT Play skriver: "Max Raabe på estraden blev förra sommarens mest önskade repris av alla SVT-program, alla kategorier." (Tror f.ö. att det är den showen man kan se i sin helhet på YouTube.) Jag gillar de här showerna, för de har en torr humor som är svår att förklara för den som inte sett dem. Samtidigt som man driver med fjolligheten och fyrkantigheten i den här musikformen från mellankrigstiden så fuskar man inte bort det musikaliska. För övrigt arrangerar man även en del någorlunda modernt material till dåtida stil, bl.a. har orkestern gjort Super Trouper på sitt speciella sätt.
(Max Raabe heter egentligen Matthias Otto och är född 1962.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar